Kompiuteriai neabejotinai tapo esminiu modernaus gyvenimo bruožu. Jeigu jūs vadovautumėte kompiuterių gamintojui, kurią gamybos strategiją pasirinktum: užsakomąją ar serijinę? Tiesą sakant, kompiuterių pramonė naudoja abi strategijas. Pasižiūrėkim į viską iš arčiau.

Apple korporacija

Geras pavyzdys kompanijos, kuri naudoja serijinę strategiją, yra Apple korporacija. Nors Apple naudoja į užsakymus orientuotą procesą Mac užsakymams iš interneto parduotuvės, kaip aptarėme Verslo procesai praktikoje 4-1 iš 4 skyriaus, ji naudoja serijinius procesus Mac pardavimams Apple parduotuvėse. Pirmiausia Apple įvertina Mac kompiuterių paklausą. Tada apskaičiuoja gamybos apimtis ir žaliavų kiekį, reikalingą sukonstruoti pakankamai kompiuterių paklausai patenkinti. Apple perka žaliavas ir išmatuoja gamybos apimtis iš anksto, kad minimizuotų kaštus perkant didmeniniais kiekiais ir gaminant stambiomis partijomis. Vėliau Apple gamina nustatytą kiekvieno Mac modelio kiekį ir gabena juos į Apple parduotuves ir kitus mažmeninio realizavimo taškus. Kai klientai ateina į Apple parduotuvę, jie tikisi, kad norimas kompiuteris bus ten ir jie galės nedelsiant gabenti jį namo.

Kadangi Apple naudoja serijinę strategiją, kompanija turi skirti nepaprastai daug dėmesio ir mažmeninės prekybos pardavimams, ir prekių kiekiui, turimam atsargoje, kad apskaičiuotų savo paklausą kuo tiksliau. Jei Apple pervertina paklausą tam tikram produktui, kompanija įklimps su didelėmis labai brangių produktų atsargomis, kurių pirkėjai nenori pirkti ir kurių vertė sumažės stovint lentynose. Priešingai, jeigu ji nepakankamai įvertina produkto paklausą, klientams bus pranešta, kad norimas kompiuteris yra išparduotas. Tada jie turės du pasirinkimus: arba užsisakyti ir laukti kol parduotuvė pasirūpins prekių atsargomis, arba nusipirkti gaminį kitoje parduotuvėje. Abiem atvejais klientas bus nepatenkintas ir gali sumažėti įmonės pardavimai.

Dell korporacija

Visiškai priešingai, vienas iš Apple pagrindinių konkurentų – Dell – naudoja užsakomąją gamybos strategiją. Dell buvo pirmoji pramonės kompanija pradėjusi kurti kompiuterius tik tai gavus formalų užsakymą ir tiksliai sužinojusi, kokio produkto klientai nori. Kadangi Dell neturi mažmeninių pardavimų taškų kaip Apple (nors nesenai išmėgino kelis mažmeninės prekybos partnerius), kompanija labiausiai pasikliauja telefoniniais ir interneto pardavimų kanalais. Skirtingai nei Apple klientai, Dell klientai pateikia užsakymą ir supranta, kad turės laukti kelias dienas kol kompiuteris bus pagamintas ir pristatytas.

Kai pirkėjas pateikia užsakymą, Dell paprastai surenka kompiuterį iš turimų žaliavų ir siunčia jį tiesiogiai klientui. Todėl Dell nereikia rūpintis užbaigtų produktų paklausos matavimu, nes tiksliai žino, ko pirkėjai nori, remdamasis pateiktais užsakymais. Vis dėlto Dell turi būti ypatingai atsargus perkant žaliavas ir valdant savo gamybos apimtis. Kadangi gamybos procesas yra labai lėtas – kartais vienas produktas per laiko vienetą – jis turi įvertinti žaliavų poreikius ir gamybos planą, remiantis nežinoma paklausa. Dell bendrovė ypatingai jautri žaliavų pertekliui ar trūkumui ir gamybos pajėgumų stygiui ar švaistymui. Jeigu Dell neturi pakankamai žaliavų ar gamybos pajėgumų, klientai turės laukti daug ilgiau kol jų kompiuteriai bus atsiųsti. Priešingai, jei kompanija turi per daug žaliavų ar gamybos pajėgumų, ji praras pinigus.

Nors Dell klientai yra įpratę laukti kelias dienas savo kompiuterio, jie gali būt nepatenkinti jei jų užsakymas bus atidėtas keletui savaičių dėl žaliavų trūkumo ar neįvykdytų užsakymų. Taip pat Dell pelningumas nukentės jei jo gamybinės linijos neturės darbo ar sandeliai bus perpildyti nenaudojamomis žaliavomis.

Apple, ir Dell pasirinko gamybos strategijas, kurios maksimizuoja jų pelningumą

Ir Apple, ir Dell pasirinko gamybos strategijas, kurios maksimizuoja jų pelningumą. Apple tiki, kad kontroliuojant pirkimų patirtį internetu ir parduotuvėse, ji gali pritraukti daugiau klientų. Ši strategija verčia Apple užtikrinti, kad parduotuvėje  būtų prekių tada, kai pirkėjas ateina pirkti, kas padidina pirkimo tikimybę. Be to, Apple žymiai sumažina kaštus vykdydama stambią, suplanuotą gamybą ir ją glaudžiai derindama su mažmeninių pardavimų duomenimis, gaunamais iš parduotuvių. Taigi, serijinis gamybos procesas tikriausiai yra geriausia strategija Apple ir jos klientams.

Dell atveju užsakomasis gamybos procesas derinasi prie greitu surinkimu ir standartizuotais produktais. Dell klientams yra patogu užsisakyti kompiuterį, kurio jie nėra matę, nes jie žino, kad Dell naudoja aukštos kokybės, pramoninių standartų komponentus. Jie taip pat išmoko pasitikėti ir žino, kad Dell atsiūs pagamintus kompiuterius per kelias dienas, jiems patogiau laukti kol jis atvyks nei atsiimti parduotuvėje.

Iš esmės, klientų pirmenybės ir elgesys nulemia gamybos procesą kiekvienoje kompanijoje. Apple klientai nori paliesti ir išbandyti produktą mažmeninėje parduotuvėje, tuo tarpu Dell klientai yra laimingi galėdami nusipirkti kažką telefonu ar internetu. Abi kompanijos optimizavo gamybos procesus specifiniais klientų reikalavimų rinkiniais ir savo vidiniais pelningumo tikslais bei kaštų struktūra.